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The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
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Vol. 20. nº 1 January, 2025.

Positive Parenting and Family Characteristics of Boys and Girls From Buenos Aires With and Without Autism Spectrum Disorder

Yésica García y Lucas Gustavo Gago-Galvagno

Antecedentes: El presente trabajo de investigación tiene como objetivo comparar las competencias parentales y características familiares de niños con y sin Trastorno del Espectro Autista (TEA), y asociarlas con variables sociodemográficas. Método: Se realizó un estudio cuantitativo, descriptivo y asociativo entre grupos. Se tomó una muestra no probabilística intencional simple de 84 cuidadores primarios de niños de 3 a 9 años (Media = 5,51; DE = 1,81, TEA = 43). Se administró un cuestionario sociodemográfico y la Escala de Parentalidad Positiva. Resultados: los padres y madres de niños con diagnóstico de TEA presentaron niveles más elevados de anticipación de escenarios vitales relevantes y de meta-parentalidad. Por otro lado, los padres y madres de niños/as sin TEA presentaron niveles más elevados de autocuidado parental. Además, se encontraron asociaciones con variables sociodemográficas y algunas subescalas. Conclusión: es vital promover intervenciones que permitan desplegar prácticas de crianza positiva para favorecer las diversas áreas del desarrollo infantil en ambos tipos de familias.

Background: The objective of this research work is to compare the parenting skills and family characteristics of children with and without autism spectrum disorder (ASD) and associate them with sociodemographic variables. Method: quantitative, descriptive and associative study between groups. A simple intentional non-probabilistic sample of 84 primary caregivers of children aged 3 to 9 years (Mean = 5.51, SD = 1.81, ASD = 43) was used. A sociodemographic questionnaire and the Positive Parenting Scale were administered. Results: fathers and mothers of children diagnosed with ASD presented higher levels of anticipating relevant life scenarios and meta-parenting, whereas the fathers and mothers of children without ASD presented higher levels of parental self-care. In addition, associations were found with sociodemographic variables and some subscales. Conclusion: family interventions to teach positive parenting practices and promote the various areas of child development are essential.

Antecedentes: El presente trabajo de investigacin tiene como objetivo comparar las competencias parentales y caractersticas familiares de nios con y sin Trastorno del Espectro Autista (TEA), y asociarlas con variables sociodemogrficas. Mtodo: Se realiz un estudio cuantitativo, descriptivo y asociativo entre grupos. Se tom una muestra no probabilstica intencional simple de 84 cuidadores primarios de nios de 3 a 9 aos (Media = 5,51; DE = 1,81, TEA = 43). Se administr un cuestionario sociodemogrfico y la Escala de Parentalidad Positiva. Resultados: los padres y madres de nios con diagnstico de TEA presentaron niveles ms elevados de anticipacin de escenarios vitales relevantes y de meta-parentalidad. Por otro lado, los padres y madres de nios/as sin TEA presentaron niveles ms elevados de autocuidado parental. Adems, se encontraron asociaciones con variables sociodemogrficas y algunas subescalas. Conclusin: es vital promover intervenciones que permitan desplegar prcticas de crianza positiva para favorecer las diversas reas del desarrollo infantil en ambos tipos de familias.

Background: The objective of this research work is to compare the parenting skills and family characteristics of children with and without autism spectrum disorder (ASD) and associate them with sociodemographic variables. Method: quantitative, descriptive and associative study between groups. A simple intentional non-probabilistic sample of 84 primary caregivers of children aged 3 to 9 years (Mean = 5.51, SD = 1.81, ASD = 43) was used. A sociodemographic questionnaire and the Positive Parenting Scale were administered. Results: fathers and mothers of children diagnosed with ASD presented higher levels of anticipating relevant life scenarios and meta-parenting, whereas the fathers and mothers of children without ASD presented higher levels of parental self-care. In addition, associations were found with sociodemographic variables and some subscales. Conclusion: family interventions to teach positive parenting practices and promote the various areas of child development are essential.


Teacher's Stress and Anxiety When Returning From Virtuality to Face-To-Face

Sulma Farfán Sossa , José Luis García Cué , Claudia Liliana Gandía y María Beatriz Juárez Escribano

Antecedentes: La pandemia mundial ha impactado en los actores de la educación, tanto en el confinamiento como en el proceso de retorno a las clases presenciales, por lo que el objetivo de esta investigación es identificar el estrés y la ansiedad de los profesores en su retorno a la presencialidad después de dos años de educación virtual durante la Pandemia Covid19 en el Estado Plurinacional de Bolivia durante el curso 2022. Método: Se realizó un estudio no experimental, cuantitativo, descriptivo y correlacional, y se recogió una muestra intencional a 569 profesores de todos los niveles educativos (desde infantil a universidad). Resultados: Se observa que los profesores no se sienten realizados en su labor docente, los hombres sufren mayor estrés y están más afectados en la despersonalización, mientras que las mujeres sufren mayor ansiedad. La falta de conocimiento en el manejo de las tecnologías de información y comunicación (TIC) para la enseñanza son un factor que afecta tanto al estrés como a la ansiedad. Conclusiones: El estudio aporta elementos para el establecimiento de un plan estratégico que aborde los problemas de salud mental y la formación continua del profesorado en TIC.

Abstract: Background: The global pandemic has impacted education actors, both during confinement and in the process of returning to face-to-face classes. This research aims to identify teachers' stress and anxiety when going back to school in the 2022 academic year after two years of virtual education during the COVID-19 pandemic in the Plurinational State of Bolivia. Method: The methodology was non-experimental, quantitative, descriptive, and correlational, with an intentional sample of 569 teachers collected. Results: Among the main results, it was observed that teachers do not feel fulfilled by their teaching: men suffer greater stress and are more affected by depersonalization, whereas women suffer greater anxiety. Conclusions: The lack of knowledge about the use of information and communication technology (ICT) is a factor that affects both stress and anxiety. In conclusion, the study provides elements for establishing a strategic plan that addresses mental health problems and the continuous training of teachers in ICT.

Resumen: Antecedentes: La pandemia mundial ha impactado en los actores de la educacin, tanto en el confinamiento como en el proceso de retorno a las clases presenciales, por lo que el objetivo de esta investigacin es identificar el estrs y la ansiedad de los profesores en su retorno a la presencialidad despus de dos aos de educacin virtual durante la Pandemia Covid19 en el Estado Plurinacional de Bolivia durante el curso 2022. Mtodo: Se realiz un estudio no experimental, cuantitativo, descriptivo y correlacional, y se recogi una muestra intencional a 569 profesores de todos los niveles educativos (desde infantil a universidad). Resultados: Se observa que los profesores no se sienten realizados en su labor docente, los hombres sufren mayor estrs y estn ms afectados en la despersonalizacin, mientras que las mujeres sufren mayor ansiedad. La falta de conocimiento en el manejo de las tecnologas de informacin y comunicacin (TIC) para la enseanza son un factor que afecta tanto al estrs como a la ansiedad. Conclusiones: El estudio aporta elementos para el establecimiento de un plan estratgico que aborde los problemas de salud mental y la formacin continua del profesorado en TIC.

Abstract: Background: The global pandemic has impacted education actors, both during confinement and in the process of returning to face-to-face classes. This research aims to identify teachers' stress and anxiety when going back to school in the 2022 academic year after two years of virtual education during the COVID-19 pandemic in the Plurinational State of Bolivia. Method: The methodology was non-experimental, quantitative, descriptive, and correlational, with an intentional sample of 569 teachers collected. Results: Among the main results, it was observed that teachers do not feel fulfilled by their teaching: men suffer greater stress and are more affected by depersonalization, whereas women suffer greater anxiety. Conclusions: The lack of knowledge about the use of information and communication technology (ICT) is a factor that affects both stress and anxiety. In conclusion, the study provides elements for establishing a strategic plan that addresses mental health problems and the continuous training of teachers in ICT.


Perceived Social Support, Emotional Intelligence and Self-concept as Predictors

Lorea Azpiazu Izaguirre, Iker Izar de la Fuente de Cerio, Elda Ugarte Mota, María Sánchez Gómez y Arantzazu Rodríguez Fernández

Antecedentes: Conocer las variables que afectan a la satisfacción vital es importante para poder promoverla desde las escuelas. El objetivo de este estudio es doble: (1) Analizar la capacidad predictiva que tiene el apoyo de progenitores, amistades y docentes sobre el autoconcepto, inteligencia emocional y satisfacción vital; (2) Analizar la capacidad predictiva que tienen el autoconcepto global e inteligencia emocional (habilidad intrapersonal, interpersonal, adaptabilidad, manejo del estrés e inteligencia emocional global) sobre la satisfacción vital. Método: Participaron 306 estudiantes de entre 11 y 16 años (M = 12.79). 125 eran chicas (40.8%), 175 chicos (57.2%) y 6 fueron no-binarios (2.0%). Completaron el APIK, EQ-i: YV-S, AUDIM-33 y la SWLS para la evaluación del apoyo social, inteligencia emocional, autoconcepto y satisfacción vital. Se utilizaron correlacionales y regresiones lineales múltiples con el SPSS v.25. Resultados: El apoyo familiar y de las amistades inciden sobre el autoconcepto, algunos aspectos de la inteligencia emocional y la satisfacción vital. Al contrario que la inteligencia emocional, el autoconcepto predice la satisfacción vital. Conclusiones: Este estudio destaca la relevancia del entorno cercano, el autoconcepto y la inteligencia emocional en la satisfacción vital, subrayando especialmente el papel de los iguales en ciertas facetas de la inteligencia emocional.

Background: It is important to know the variables that affect life satisfaction in order to promote it in schools. The aim of this study is twofold: (1) To analyze the predictive capacity of support from parents, friends, and teachers for self-concept, emotional intelligence, and life satisfaction; (2) To analyze the predictive capacity of global self-concept and emotional intelligence (intrapersonal, interpersonal, adaptability, stress management, and global emotional intelligence) for life satisfaction. Method: Participants were 306 students aged between 11 and 16 (M = 12.79), 125 girls (40.8%), and 175 boys (57.2%), and 6 non-binary (2.0%). They completed the APIK, EQ-i: YV-S, AUDIM-33 and the SWLS to assess social support, emotional intelligence, self-concept and life satisfaction. Correlational and multiple linear regressions were used with the SPSS version 25. Results: Family’s and friends’ support affects self-concept, some aspects of emotional intelligence and life satisfaction. Contrary to emotional intelligence, self-concept predicts life satisfaction. Conclusion: This study highlights the relevance of the close environment, self-concept, and emotional intelligence in life satisfaction, particularly underlining the role of peers in some facets of emotional intelligence.


10 Weeks DBT-A Group Skills Training Program in Mexican College Students: Pilot Clinical Trial

Morelia Erandeni Gil-Díaz, Judith López-Peñaloza, Alicia Edith Hermosillo-de la Torre, Luis Miguel Sánchez-Loyo, María Helena Rivera-Heredia y Michel André Reyes-Ortega

Antecedentes: Considerando el incremento de muertes por suicidio en población joven es necesario implementar estrategias que permitan trabajar con ese sector ayudando en la disminución de factores de riesgo relacionados con los comportamientos suicidas. Método: el presente estudio evalúa la efectividad de una intervención basada en el entrenamiento de habilidades de la Terapia Dialéctica Conductual, para disminuir factores de riesgo asociados a la conducta suicida, en jóvenes universitarios. Con una duración de diez sesiones, está basado en la versión de la Terapia Dialéctica Conductual para adolescentes (DBT-A) propuesta por Rathus y Miller. Ensayo clínico aleatorizado, con un grupo experimental y un grupo control. Resultados: se encontró una mejoría en las puntuaciones para la escala de autoestima, dos subescalas de recursos psicológicos, en la dimensión de metas de la Escala de Regulación Emocional (DERS), para las subdimensiones de disforia y pensamiento, pertenecientes a la Escala de Depresión del Centro de Estudios Epidemiológicos CESD-R y en la Escala de Formas de Afrontamiento WCCL-DBT. Conclusiones: el grupo de entrenamiento en habilidades basado en DBT-A muestra resultados beneficiosos para la disminución de factores de riesgo de la conducta suicida en jóvenes universitarios.

Background: Considering the increase in suicide deaths in the young population, it is necessary to implement strategies to work with this sector, helping to reduce risk factors related to suicidal behavior. Method: This study evaluates the effectiveness of an intervention based on Dialectical Behavioral Therapy (DBT) skills training to reduce risk factors associated with suicidal behavior in young university students. It lasted ten sessions and was based on the version of Dialectical Behavioral Therapy for adolescents (DBT-A) proposed by Rathus and Miller. It was a randomized clinical trial with one experimental group and one control group. Results: An improvement was found in the evaluation for the self-esteem scale, two subscales of psychological resources, the goal dimension of the Emotion Regulation Scale (DERS), the subdimensions of dysphoria and thinking belonging to the Depression Scale from the Epidiomiological Studies Centre Escala (CESD-R), and the Coping Styles Scale WCCL-DBT. Conclusions: The DBT-A-based skills training group shows beneficial results for reducing risk factors for suicidal behavior in young university students.


Emotional Regulation for the Management of Teacher Workplace Stress

Estefanía Guzmán Coyago y Eva María Moreno

Antecedentes: El presente trabajo busca analizar la regulación emocional respecto a los niveles de estrés de los docentes de educación básica de la provincia del Azuay - Ecuador, pertenecientes a escuelas del sector rural, en el periodo escolar 2020-2021. Método: La investigación es cuantitativa, con un diseño ex post facto correlacional de carácter descriptivo, con una muestra de 150 docentes del contexto rural. Se aplican dos instrumentos para evaluar la regulación emocional y la presencia de estrés laboral en los docentes. Además, se incluyó una encuesta de datos sociodemográficos con el fin de tener una mejor interpretación de los datos. Resultados: Los resultados indican que, aunque los docentes no presentan niveles elevados de estrés, sí existe una alta correlación entre las variables analizadas. Con referencia a la experiencia docente, el contexto rural y haber recibido formación, pueden ser variables que ayuden a tener más estrategias de afrontamiento frente al estrés laboral, pero aún hay que profundizar al respecto. En cuanto al género, las mujeres resultaron estar más expuestas a presentar problemas de estrés y regulación emocional. Conclusiones: importantes implicaciones pueden derivarse de estos resultados.

Background: The present work analyzes emotion regulation regarding the stress levels of basic education teachers in the province of Azuay - Ecuador, from schools in the rural sector, in the school period 2020-2021. Method: The research is quantitative, with a descriptive ex post facto correlational design, and used a sample of 150 teachers in the rural context. Two instruments were applied to evaluate emotion regulation and the presence of work stress in teachers. In addition, a sociodemographic data survey was included to interpret the data better. Results: The results indicate that, although teachers do not present high levels of stress, there is a high correlation between the variables analyzed. With reference to teaching experience, the rural context and having received training may be variables that promote more coping strategies in the face of work-related stress, but this still needs to be studied in greater depth. In terms of gender, women were more likely to present problems of stress and emotion regulation. Conclusions: Important implications can be derived from these results.


Impact of Academic Stress and Life Satisfaction in Students With and Without Disabilities in Higher Education From Chile: A Gender Analysis

Fernanda Nicole Suazo Quintana

Antecedentes: El presente estudio se basó en el impacto del estrés académico en la satisfacción con la vida de estudiantes universitarios, con un enfoque en las diferencias de discapacidad y género. Método: Participaron de la investigación 1.004 estudiantes, de los cuales el 7,8% declara tener alguna discapacidad, ya sea física, psíquica o sensorial. Se aplicaron cuestionarios de estrés percibido y satisfacción con la vida. Se realizó un análisis de regresión multinomial para evaluar la influencia de estas variables en la satisfacción con la vida. Resultados: Se evidenció que un menor nivel de estrés percibido y una mejor capacidad de afrontamiento se asocian con mayores niveles de satisfacción con la vida, además que los hombres y los estudiantes con discapacidad experimentaron mayores niveles de estrés y menor satisfacción con la vida en comparación con las mujeres y de los estudiantes sin discapacidad. Conclusiones: Las estrategias de afrontamiento eficaces fueron determinantes para reducir el estrés y mejorar el bienestar. Se concluye que es crucial implementar programas de apoyo específicos que ayuden a mitigar el estrés académico, enfocándose en mejorar las habilidades de afrontamiento y el apoyo social para equilibrar las oportunidades y el bienestar en el entorno universitario.

Background: This research examined the impact of academic stress on life satisfaction in university students, focusing on gender differences and disability. Method: 1,004 students participated in the study, of whom 7.8% reported having a disability, either physical, mental, or sensorial. They completed questionnaires on perceived stress and life satisfaction. Multinomial regression analysis was performed to assess the influence of these variables on life satisfaction. Results: a lower level of perceived stress and better coping capacity were associated with higher levels of life satisfaction, and males and students with disabilities experienced higher levels of stress and lower life satisfaction than females and students without disabilities. Conclusions: Effective coping strategies are decisive in reducing stress and improving well-being. It is crucial to implement specific support programs to mitigate academic stress, focusing on improving coping skills and social support to balance opportunities and well-being in the university environment.


Impact of Oral Language Impairments on Preschool and Elementary School Students’ Psychosocial Characteristics: A Preliminary Study

Lleir Santamarta Castro y María Arrimada García

Antecedentes: La comunicación oral constituye la base de la interacción social y, por tanto, los patrones de desarrollo lingüístico alterados repercuten significativamente sobre distintos ámbitos de la vida del individuo. Este estudio pretende identificar las características psicosociales del alumnado de preescolar y Educación Primaria y establecer una comparativa entre etapas educativas. Método: La muestra estuvo formada por 28 alumnos repartidos en los tres últimos cursos de Educación Infantil y los 6 cursos de Educación Primaria y se dividió en dos condiciones: alumnado con alteraciones del lenguaje oral (n=14) y alumnado sin alteraciones (n=14). Se evaluó el autoconcepto, la autoestima y las habilidades sociales de los participantes utilizando pruebas estandarizadas. Resultados: Los resultados sugieren un impacto significativo de las alteraciones del lenguaje oral en la etapa de Educación Primaria, mientras que en la etapa preescolar dichas alteraciones no parecen repercutir en el ámbito psicosocial. Conclusiones: Se enfatiza el valor formativo de estos resultados en el diseño de programas instruccionales orientados a promover las habilidades de interacción social y el bienestar emocional.

Background: Oral communication is the basis of social interaction. Thus, impaired linguistic development significantly impacts various fields of life. This study aims to identify preschool and elementary school students’ psychosocial features and to compare the two educational stages. Method: The sample comprised 28 students attending all grades from preschool to 6th grade. They were divided into two conditions: students with impaired oral language (n = 14) and typically-developing students (n = 14). We assessed students’ self-concept, self-esteem, and social interaction skills using standardized tests. Results: Results suggest a large impact of language impairment during elementary grades, but this does not seem to be the case in preschoolers. Conclusions: Although preliminary, these results may establish the basis for the design of instructional programs to promote the social skills of students with oral language impairments.


Bullying and Sport: A Systematic Review According to PRISMA Guidelines

David Escofet-Martín Agnès Ros-Morente y Cristina Torrelles-Nadal

Antecedentes: El presente artículo tiene como objetivo realizar una revisión sistemática sobre el Acoso Escolar (AE) en el ámbito deportivo siguiendo el protocolo PRISMA. Método: Se establecieron unos criterios de inclusión y exclusión para delimitar el contexto de la investigación al AE y los deportes. Se realizó una búsqueda en las siguientes bases de datos bibliográficas: Scopus, PsycInfo, WoS, ERIC, PubMed y SPORTDiscus. Tres investigadores evaluaron independientemente la calidad de los estudios para el control de sesgos a través de una lista de comprobación adaptada del protocolo STROBE. Resultados: Se han incluido 21 artículos para su revisión. La mayoría de las publicaciones tienen una metodología exploratoria, descriptiva, cuantitativa y transversal. No existe ninguna publicación sobre el AE y los deportes que estudie específicamente el sexo femenino. Conclusiones: Los menores de edad que participan en actividades deportivas muestran una menor prevalencia de AE en comparación con aquellos en el ámbito escolar. La práctica deportiva parece ser una estrategia efectiva para prevenir el AE. Sin embargo, el cuerpo de la investigación sobre el AE y los deportes se encuentra en crecimiento, aunque carece de una base lo suficientemente sólida. La principal limitación identificada es la especificidad de los criterios de inclusión y exclusión utilizados.

Background: The present article aims to perform a systematic review of School Bullying (SB) in the sports context following the PRISMA protocol. Method: Inclusion and exclusion criteria were established to focus the research on SB and sports. A search was conducted in the following bibliographic databases: Scopus, PsycInfo, WoS, ERIC, PubMed and SPORTDiscus. Three investigators independently evaluated the quality of the studies for bias control using a checklist adapted from the STROBE protocol. Results: 21 articles were included for review. Most publications have an exploratory, descriptive, quantitative, and transversal methodology. Sisty-four perfent are from Europe, mostly analyzing sports in a general way. No publication on SB and sports specifically studies the female sex. Conclusions: Minors participating in sports activities show a lower prevalence of SB compared to those in the school environment. Sports practice appears to be an effective strategy to prevent SB. However, the body of research on SB and sports is growing but lacks a sufficiently solid foundation. The main limitation identified is the specificity of the inclusion and exclusion criteria.


 

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
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