INFORMATION

The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.

The Revista de Psicología y Educación...
  • Manager: Trinidad García
  • Editor: José Carlos Núñez
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: Facultad de Psicología. Universidad de Oviedo.
    Plaza Feijóo, s/n, 33003 Oviedo (Spain)
  • Email: rpye@cop.es

Resumen Resumen


Vol. 17. 2022. Pp. 44-53 DOI10.23923/rpye2022.01.215


¿Qué Sabemos Sobre los Estilos Educativos Parentales y los Trastornos en la Infancia y Adolescencia? Una revisión de la literatura

What Do We Know About Parental Educational Styles and Disorders in Childhood and Adolescence? A literature review

Natalia Martín, Marisol Cueli*, Laura M. Cañamero y Paloma González-Castro

Universidad de Oviedo

Recibido: 02/11/2021 - Aceptado: 23/12/2021 - Avance online:30/12/2021

Resumen

La familia es el entorno más importante donde las personas aprenden a socializarse y en la que el Estilo Educativo Parental puede presentar consecuencias en el desarrollo evolutivo del niño a diferentes niveles. El objetivo del presente trabajo fue realizar una revisión a lo largo de las aportaciones más relevantes en la literatura científica en relación con los Estilos Educativos Parentales y los trastornos en la infancia y adolescencia. Se analizó la literatura existente desde 2011 hasta 2021, mediante una búsqueda realizada en la Web of Science, Google Académico, PsycInfo, Pubmed. Se seleccionaron 16 estudios para su revisión. Los resultados de estos trabajos mostraron una tendencia en la que los Estilos Educativos Parentales caracterizados por el afecto y la implicación parental, promueven un mejor ajuste psicosocial y correlacionan en menor medida con la aparición de problemas o trastornos de índole internalizante y externalizante.

Abstract

The family is the most important environment in which people learn to socialise and the parental educational style can have important consequences on the child's development at different levels. The present study aimed to carry out a review of the most relevant contributions in the scientific literature about parental educational styles and disorders in childhood and adolescence. After a search conducted in the Web of Science, Google Scholar, PsycInfo, and Pubmed, the existing literature from 2011 to 2021 was analysed. Sixteen studies were selected for review. The results of these studies showed a trend in which parental educational styles characterised by parental affection and involvement promote better psychosocial adjustment and correlate to a lesser extent with the onset of internalising and externalising problems or disorders.

Palabras clave

Familia; Estilos Educativos Parentales; Ajuste Emocional; Infancia; Adolescencia

Keywords

Family; Parental Educational Styles; Emotional Adjustment; Childhood; Adolescence

Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rpye.es