The Journal of Psychology and Education (I.S.S.N.:1699-9517) is a publication of the Association of Psychology and Education, non-profit professional scientific entity.
Vol. 18. 2023. Pp. 96-106 10.23923/rpye2023.02.238
Cecilia Clemente1 , Aida Urrea2 y Laura Arnau-Sabatés3
1 Universitat de Barcelona, España
2 Universitat de Lleida, España
3 Universitat Autónoma de Barcelona, España
Resumen
Antecedentes: En las últimas décadas ha aumentado el interés sobre la educación emocional en el contexto de la educación secundaria obligatoria para mejorar el desarrollo de las competencias socioemocionales del alumnado. Los objetivos de esta scoping review se centran en caracterizar los programas de educación socioemocional para adolescentes que han sido sometidos a una evaluación rigurosa, y describir su efectividad. Método: Para ello se han revisado diferentes artículos desde el año 2010 hasta el 2021, en las bases de datos Scopus, Web of Science, ERIC, Psychoinfo y Dialnet, 13 de los cuales han sido analizados en profundidad. Resultados: Los resultados de las evaluaciones demuestran que este tipo de intervenciones favorecen especialmente la conciencia emocional y la empatía, y que algunos factores como el tiempo de exposición y el tipo de dinámica educativa contribuyen a un mayor desarrollo de estas competencias. Conclusiones: Se presentan algunas consideraciones sobre la efectividad de estos programas y la necesidad de evaluarlos rigurosamente.
Abstract
Background: In recent decades, interest in emotional education has increased in the context of secondary education to improve students socio-emotional skills development. However, there are few emotional education programs for adolescents and in many cases, their effects are unknown. The objectives of this scoping review are to characterize socioemotional education programs for adolescents that have been subjected to rigorous evaluation and analyze the effectiveness of such interventions. Method: For this purpose, articles have been reviewed from 2010 to 2021 in the Scopus, Web of Science, ERIC, Psychinfo, and Dialnet databases. A total of 13 articles have been analyzed. Results: The results have shown that this type of intervention especially favors emotional awareness and empathy and that factors such as the intervention time or educational dynamic enhance socio-emotional competencies. Conclusions: some considerations are presented on the effectiveness of these programs and the need to evaluate them rigorously
Palabras clave
Competencias Socioemocionales; Programas Basados en Evidencias; Educación Secundaria; Adolescencia.Keywords
Socioemotional Competencies; Evidence-based Programs; Secondary Education; Adolescence.Copyright © 2017 Revista de Psicología y Educación, ISSN:1699-9517·e-ISSN:1989-9874 Edita: Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).